Man werkend aan laptop in huiselijke omgeving

"Is thuiswerken wel veilig?" (Deel 1)

02-07-2024

Sinds de coronapandemie is thuiswerken super populair geworden, en de huidige trends laten zien dat dit blijvend is. Maar zijn jouw medewerkers thuis wel veilig? Het is zorgwekkend dat meer dan 75% van de medewerkers aangeeft dat cybersecurity geen zorg is. (bron: Onderzoek Ministerie EZK sept 2023) De conclusie is dan ook simpel: cybersecurity bij thuiswerken moet echt beter aangepakt worden!

Thuiswerken: Een Vertrouwde, maar Risicovolle Omgeving

Wanneer medewerkers thuiswerken, zitten ze in een vertrouwde omgeving. Dit zorgt er vaak voor dat ze onbewust minder voorzichtig zijn. Daarnaast is het lastiger om even iets aan een collega te vragen of om een tweede paar ogen over iets te laten kijken, wat extra security risico’s met zich meebrengt. De eerste stap naar een veilige thuiswerkplek is dan ook het bewust maken van medewerkers over de gevaren. Security Awareness is dus cruciaal bij structureel thuiswerken. Maar hoe kun je dit bewustzijn creëren of verbeteren?

Vijf Stappen om Cybersecurity Bewustzijn te Verhogen

  1. Open Cultuur Creëren: Zorg voor een open cultuur waarin medewerkers zonder terughoudendheid vreemde of onverwachte gebeurtenissen kunnen melden. Dit bevordert een snelle en effectieve reactie op mogelijke bedreigingen.

  2. Regelmatige Communicatie: Communiceer regelmatig over informatiebeveiliging met je medewerkers. Dit kan via e-mail, werkoverleggen of andere communicatiemiddelen. Geef hierbij praktische tips en voorbeelden waardoor de gevaren tastbaar en begrijpelijk worden.

  3. Structureel Awareness Programma: Stel een structureel awareness programma op. Dit hoeft geen uitgebreid plan te zijn, maar regelmatige aandacht voor cybersecurity is belangrijk.

  4. Informatie over Securitymaatregelen: Informeer medewerkers over de genomen securitymaatregelen en leg uit wat het nut hiervan is. Hiermee creëer je draagvlak en acceptatie, wat essentieel is voor de effectiviteit van deze maatregelen.

  5. Duidelijke Afspraken over Apparatuur en Wachtwoorden: Maak afspraken over het gebruik van zakelijke laptops (geen privégebruik) en over het gebruik van wachtwoorden. Adviseer medewerkers om overal verschillende wachtwoorden te gebruiken, wat ook voor privé situaties aan te raden is.

Conclusie

Heb je deze tips gelezen, en denk je: "Ja, ik snap dat dit belangrijk is maar ik heb de tijd en ervaring niet om mijn medewerkers hierin te trainen"? Neem contact op met Sentry Team. Wij hebben alles in huis om te zorgen dat jij en je medewerkers veilig kunnen werken, zowel op de zaak als thuis.

Laten we samen werken aan een veiligere thuiswerkplek!

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Lees meer.

Akkoord
Niet akkoord